fredag 30 mars 2012

Hyvä Liina

Yeee. Det är fredag!

Hade träff med min klass i studion och kollade läget. Skönt att se dessa upptagna yrväder om ens för en liten stund. Ikväll blir det en liten tripp till Ratatas 2-års kalas och imorgon flyr jag stan för Ingå och lugn.
Märker hur stort behov jag är efter sådant. Paus efter långa arbetsveckor.

En helg som Malmöriet förra helgen tog ganska ordentligt på krafterna.
Fick förresten ett ursäktsmail från blue1 idag.
Eller det är vad jag tror det är. Har inte orkat translata det ännu.
Mailet började med "Hyvä Liina". Fail.

Mitt namn har alltid varit lite av ett stavningsproblem oavsett sida av östersjön.
I sverige kunde ingen stava till "Markkula". Här i Finland kan folk istället inte stava till "Lina" och tydligen kan jag inte ens uttala mitt eget efternamn rätt.

Varje gång jag handar med företagskortet på Stockmann och försöker uttala mitt efternamn för anteckning så blir det alltid antingen Markkola, Markkyla, Markkila, Markosa.

En enda gång har dom lyckats stava rätt. 
Men då hade jag irriterat lagt fram mitt ID och sagt "Titta noga, så här heter jag".


Gubbstilen
 Fel datum, rätt tid. Dags att gå-hem-tid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar