tisdag 15 maj 2012

Smeknamn

Finlandssvenska smeknamn är en klass för sig. Här använder man inte klassikerna utan kör helt på egna versioner. Heter man Christian kan man kallas Kridä, Robert =Bäbä, Rasmus = Radä, Peter= Pydä, Oscar = Ogä. Inte nog med att de är svåra att uttala, de är dessutom svåra att komma ihåg.
När jag gick gymnasiet använde vi inte heller klassikerna (Chille, Sebbe, Rasse mm). Istället var det Kritan, Lövet, Päron, Snake, Blomman, Z, Björkan osv som gällde. Dessa kunde jag i alla fall uttala. Fast jag måste erkänna att jag hade lite svårt att ta till mig att Päron faktiskt kallades Päron endast för att han bodde på päronvägen...

Jag själv då? Jag kallades Makkan.
Makkan, Snofla och Roman. 2007.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar