måndag 17 september 2012

Den långa långa resan.

Fick en flashback idag. Läste igenom Mark Levengoods senaste bok i pdf-format för jobbet och scrollade fram illustationer av Ilon Wikland. Bilderna föreställde färggalda gungande barn men jag blev helt ställd. Fick en ordentlig flashback och plötsligt satt jag och var ledsen över en död hund och fattade inte riktigt varför. Tills jag googlade Ilon Wikland. Kvinnan som illustrerat större delen av Astrid Lindgrens böcker. Men det var inte dessa jag tänkte på utan stället poppade boken "Den långa långa resan" upp. En bok som jag inte läst sen jag var barn och helt glömt bort. Förmodligen en av de sorgligaste böckerna jag någonsin läst. Blev förvånad över att den satt sig så djupt. Blir på riktigt rörd av boken och dess bilder, särskilt den där hunden blir skjuten. Konstigt hur minnen kan framkalla så starka känslor. Minnen från en bok.

Illustrationer av Ilon Wikland från boken "Den långa långa resan"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar