fredag 25 november 2016

Döden och Begravningeriet

Andra roliga saker med att ha köpt hem är att vi måste fundera ut vad som händer om vi dör. Ja, alltså vem som ärver en. Skulle jag dö nu så skulle mina föräldrar ärva mig. Kanske inte så roligt för Niki att äga ett hem med dem sen. Inte för att det är något fel på mina föräldrar men det är nog mer praktiskt om min bit tillfaller honom. 

Sådana här roligheter måste man fundera på när man inte är gifta. Ja, det kan man såklart också göra. Gifta sig. Men vi tänker att vi väntar lite med sånt och ber en juristkompis hjälpa oss med testamenten. Niki har annars en ganska invecklad pdf om vad som händer när han dör. Ni vet musik, klädsel och party.  Bland annat vill han ha Bon jovi med You give love a bad name som en av låtarna under ceremonin. Helt basic. Han skulle väl egentligen vilja ha den om vi någon gång gifter oss. Där sa jag nog nej. Känns kanske lite opassande. Han får helt enkelt njuta av den som död istället. 

Jag ska också skriva ett sånt. Om min dödsfest. Vill inte ha något kyrkligt och ingen jesus. Jesus har jag fått tillräckligt av under mina 19 år i Värnamo. Han behöver liksom inte vara med mig i döden heller. Mormor lär dock inte uppskatta den biten, men om jag dör före mormor så kan jag kanske ha en liten präst. Ett barn eller så med övermänskliga egenskaper. Nej skoja bara. Men både jag och Niki är överens om att en begravning ska sluta med party. Han tänker sig mer Rymy Etu (tysk nattklubb vid skillnaden) och jag tänker mig mer skumpakalas i någon härlig tapasbar. Nåja nu vet ni det. Vem som ärver och vad som händer när vi dör. Sharing sharing. 
Mamma, mostern och mormor när vi besökte morfar och min andra moster för några veckor sedan.
 På morfars begravning fick man hans favorittårta och jag höll ett tal till honom.
 Kanske mest för att morfars själva begravningscermoni inte var så mycket morfar
 Hoppas i alla fall att dom har det bra de där två var dom nu än är.

3 kommentarer:

  1. När jag var liten sa jag att ville att BSB skulle spela på min begravning, eh. :D Nu vet jag faktiskt inte, annat än att NATURLIGTVIS ska finnas skumpa. När min mumi dog ville hon att det skulle vara laxsoppa och vitt vin – det fick hon! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj vad fint! Sådär härligt ärlig rätt med vitt vin. Fint ändå. Tycker du ska behålla BSB. Lite humor skulle det ju vara. Kanske jag har typ Anastacia Paid my does... :D

      Radera
    2. Jag ville alltså att själva BANDET skulle spela (haha realistiska tankar där!), men kanske musiken kunde få hänga kvar. :D

      Radera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar