onsdag 11 maj 2016

Muminlisteriet

En månad efter alla andra svarar jag på den här väldigt finlandssvenska listan. Men det tar ju ett tag för mig ibland som vi säkert märkt.
1. Så här tänker jag kring vacciner:
Tar alla vacciner man ska ta. Känns som om de som är så himla skeptiska och anti har något behov av att vara smartare än samhället. Har man det behovet ska man inte ta ut det på sina barn. Gå till en psykolog. En annan sjuk sak är att jag har 1000 gånger bättre koll på min hunds vacciner än mina egna. Har absolut ingen aning vad jag är vaccinerad mot. Mamma?
2. Gällande skönhetsingrepp tycker jag så här:
Äh, gör vad du vill. Vill du sätta 40.000kr på större tissar eller lyfta ena ögat så gör du det. Det är din kropp. Jag själv tänker inte lägga mig under kniven. Har bättre saker att lägga pengar på. 
3. Min sanna åsikt om muminmuggar:
Jag visste inte ens att man kan ha åsikter om muminmuggar? Det är en mugg med mumin på? Är det här något man som finlandssvensk borde ha en åsikt om? På riktigt?
4. Ska barn synas på sociala medier? Så här tänker jag:
Nja. Jo. Eller nej. Jag lägger aldrig ut bilder på barns ansikten här (om jag inte fått ok av föräldrarna). Men det där med att bloggare skriver intima grejer om sina barn tycker jag inte är kosher. De är väl människor de med. 
5. Är jag feminist eller inte? Så här tänker jag: 
Såklart ja.
6. Mina tankar om kommersiella samarbeten i bloggar:
Det är ju en stor del av mitt jobb. Förutom att jag är den som sponsrar och inte blir sponsrad. Om det kan göra både mig och bloggaren glada så är väl det kalas? varför ska en bloggare förväntas göra saker gratis? 
7. Kan pojkar ha rosa kläder? Min åsikt om genustänk i kläder:
Genustänk, finns inget ord jag blir så trött av som det just nu. Klart pojkar kan ha rosa. 


8. Dop eller namnfest – vad väljer jag?
Namnparty i lejonkungenstyle. Där man lyfter upp kiden i päls och sjunger AAAAAHSEWINGAAAAWAWAWASIAWAWAWENGAHEEEY såklart. Det där med gud är inte min grej och inget jag tänker pracka på min barn heller. Jag är inte döpt och jag har överlevt ett liv i synd hittills. Går alldeles utmärkt. 
9. Bloggska – är det ett viktigt språk?
Är det här något språk jag ska ha en åsikt om? Låter onödigt.
10. Den berömda bloggfasaden – ska man visa allt i bloggen?
Är det inte det som är grejen med att ha blogg. Man väljer själv vad man vill visa? Tror inte någon någonsin visar allt. 

1 kommentar:

  1. Älskar att du avslutar inlägget med en bild på min bror, naken :D Tack för igår!

    SvaraRadera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar