måndag 5 februari 2018

Språkeriet

Började morgonen med en lektion finska. Läser numera både finska och ryska på jobbet fyra gånger i veckan. Dagens finskaklass gick väl sådär. Vår lärares finska är ungefär lika snabb verbalt som min svenska. Väldigt snabb med andra ord. Ryskan känns på något sätt lättare eftersom jag börjar helt från noll. Börjar med att lära mig alfabetet och första ord så som "hej".

Finskan går helt på finska vilket också gör att man måste bygga meningar på ett annat sätt. Det här med att förstå men inte prata som jag satsat hårt på de senaste åren kommer jag inte så långt med.
Min service/hundparksfinska blir inte fullt så användbar i de här klasserna. Tänker att jag får kämpa på med båda. Kan knappast skada. 
 Mitt skrivbord. 
Hej hej från damernas toalett på jobbet. De säger att selfies kommer att dö ut så jag får väl passa på så länge man får. 


1 kommentar:

  1. Ska bli kul att höra dig prata på finska och ryska - kanske blir det med en distinkt svensk accent?

    SvaraRadera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar