tisdag 23 oktober 2012

Att ha två hem

Är tillbaka hemma i mitt minimala hem på Fredriksgatan. Är helt slut men har en del att fixa innan det blir sängen.

Nu för tiden när jag rör mig mellan Finlands och Sveriges gränser händer det att jag drabbas av en känsla av rotlöshet. Det spelar ingen roll att Östersjön är en liten plaskdamm till avstånd. Ibland känns avståndet helt enkelt bara gigantiskt. Som om man inte har en riktig fast punkt. Känslan brukar gå över efter några dagar. Men det är komiskt att fundera över uttrycket "Borta bra men hemma bäst" när man inte är helt säker på var varken "borta" eller "hemma" är. Förmodligen är jag väldigt lyckligt lottad som har två hem. Vissa har inte ens ett.
Värnamos Station

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar