tisdag 22 juli 2014

Städeriet

Det här blir det tråkigaste inlägget någonsin. Tänker göra mina föräldrar (som besitter en stark pedantisk ådra) stolta och skriva om städning. Ska nämligen spendera hela soliga kvällen inomhus med denna syssla som jag inte haft tid med alls den senaste månaden. Tvätta också. På tiden. Här är i alla fall mina briljanta städtips. Tar risken att ni kommer att tycka att jag är lite wacko efteråt.

  • Ser allt helt enkelt bara förjävligt ut och du har ingen aning var du ska börja städa? Ta en A-fyra, klipp den i små lappar och skriv olika partier av ditt hem på lapparna. Jag behöver inte så hemskt många lappar med tanke på att mitt hem är ett enda rum. Men skriv typ "soffan" "köket", "toan" "hyllorna". Sen sätter du lapparna i en hatt (helst en rolig hatt) och drar lappar för varje grej du ska städa. Helt plötsligt blir det väldigt kul att få "toa"-lappen.
  • Har din vita datakabel precis som min varit med om en festival, ett ganska hårt liv och besitter numera färgen brun? Ta nagellacksbortagning på en bomullstuss och vipps den är som ny igen.
  • Diggar du svarta jeans men dom håller inte färgen? Blir de sådär trashigt grådaskiga efter en tvätt?Släng i en matsked ättika i maskinen. Binder färgen. Skippa för övrigt sköljmedel. Inte snällt mot kläderna.
  • Tråkigt? Sätt på en podcast eller ljudbok. Då tänker du inte på vad du gör. Har du missat Michaelas och Dashas pod kan du börja där. Men hoppa över avsnittet där dom pratar om sina drömbröllop. Gäsp.
  • Skit i alla större projekt som du lätt kan få för dig att fixa på vägen. Är din garderob stökig så låt den vara stökig. Ta hellre hand om den en annan dag när resten är städat. Annars är risken stor att du tar dig vatten över huvudet och så slutar allt med att du har ett skitigt hem + hela din garderob på golvet.
  • På tal om att rensa ur garderoben. Är du osäker på om du verkligen ska göra dig av med vissa plagg så sätter du kalaset i en sopsäck i källaren. Sätt datumet på påsen med tejp. Har du inte öppnat påsen inom ett år så får du heller inte göra det utan sätt den direkt till uffen utan att titta. Du har ändå inte saknat kalaset senaste året och lär heller inte göra det i framtiden.
  • "Borde jag verkligen slänga det här?"
    Om du ens tänk tanken slänga så borde du förmodligen det.
Yepp. Städa safe.

3 kommentarer:

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar