måndag 29 maj 2017

Städeriet 2.0

Känner mig som en viss finlandssvensk bloggare nu när jag två dagar i rad bloggar om att jag har städat. Himla händelserikt här. Ägnade i alla fall hela kvällen åt att storstäda vårt hem. Alltså varje litet hörn. Allt från skåp, garderober, hallskåpen till att skura toalettgolvet med skurborste. Tvättade även våra lakan och hängde upp dem utomhus. Härligt nog torkade de på två timmar. Finns inget bättre än att krypa ner i rena lakan som torkat utomhus. Är så himla glad att den där torkställningen finns på vår innergård. Som barn uppvuxen i villa var det alltid en självklarhet under somrarna. Lakan som hängt ute. Hade dock inga klädnypor men improviserade lite och hängde upp kalaset med hjälp av de där plastknipsarna som man har till hårvärmespolar. Praktiskt. 

En annan sak som jag säkert skrivit om tidigare är mitt lappsystem. Jag hittade på det när jag var sådär elva år och tyckte att städa mitt rum var tråkigt och ville göra det lite roligare. Så började skriva små lappar med varje del av rummet. Sen drog jag en lapp i skålen och städade det som stod på den. Då var det mer gosedjurshyllan, barbielåda, skrivbordet. Numera är mina lappar lite mer omfattande dvs köket, badrummet, stringhyllorna, garderoberna. Osv. När alla lappar är dragna är hemmet rent. Kanske töntigt men det funkar på mig.



Var liiite svettig efteråt och fick hoppa i duschen. Nu är jag också ren. Perfa. 

1 kommentar:

  1. Ha! Vilket enkelt och skojigt tips, ska testa!

    SvaraRadera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar