fredag 19 januari 2018

Sånteriet

Jag tänker hela tiden att jag ska uppdatera här. Att jag ska orka göra alla de där 15 inläggen jag har bilder och innehåll till. Men hur jag än försökt har jag inte kommit dit. Så, jag insåg idag att jag har två alternativ. Vänta med att blogga och uppdatera om allt som jag borde den dagen jag känner för att ta tag i det hela, eller sen bara skippa allt och fortsätta som vanligt. Har nu valt det senare alternativet. Så hej hej. 

Jag har firat jul i Sverige, firat nyår i vårt hem här i stan med vänner och även firat min födelsedag med fina vänner influgna från Sverige. Jag har bytt jobb på jobbet (igen) och har lämnat min position som Head of CEE för något helt annat. 

Min mormor bestämde sig även för att lämna världen för lite mer än en vecka sedan. Vi fick ett avslut jag och mormor. Jag sa det till min mamma efteråt att jag visste att jag och mormor inte kommer att ses mera. Sorglig som fan men jag visste att både jag och mormor känt samma sak. 

Jag ska tillbaka till Värnamo på onsdag för begravningen. 

Min mormor har varit en väldigt central person i mitt liv. Min pappa som arbetade som sjökapten på det stora blå havet var hemma fem veckor och borta fem veckor genom min uppväxt. De fem veckorna min pappa jobbade brukade jag alltid vara hos mormor och morfar på eftermiddagarna och det är så jag växt upp. Min mormor var den snällaste av människor. Omtänksam, varm och fin på så många sätt. Att hon inte finns mer är en stor sorg för mig och min familj samtidigt som jag känner en lättnad. Mormor mådde inte bra de senaste åren och jag hoppas verkligen att hon har det bättre var hon är nu. Jag ringde henne nästan idag, bara för att säga hej men kom på när jag tryckte på M&M i min telefonbok att hon aldrig mer kommer att svara.

Är väldigt tacksam över att ha fått växa upp med mormor och morfar vid min sida. Även om de tryckte i mig mer mat än jag orkade, glömde att hämta mig från stallet (en gång, never forget), gav mig en härlig Lejonkungen-outfit i lila i födelsedagspresent och tog med mig till det gudsförgätna stället, även kallat Gekås på utflykt. 

De har lärt mig massor om människor, kärlek, matlagning, hur man syr korsstygn, lite om Jesus, blommor, verktyg (byggde tex en häst i trä), cyklar, Öland, vänskap, och det här med att man ska vara snäll. 

Så tack för allt. 
 Julen i Värnamo var fin.

 Nyår var himla trevligt. Jag, Jonski och massa män
 Fireworks vid Tölöviken
 Jag fyllde 29 och Hanna, Frida och Martina hälsade på
 Vi besökte Allas
 Och drack champagne
Beundrade även Lux Helsinki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar