lördag 18 juni 2011

Gutentag

Gårdagens kväll var faktiskt jätte rolig. Även om jag hade inspirationsbrist så hängde jag med vårt sköna bussgäng på campingen, drog ordentligt festivalliv med tältstolar och bajamajor.
Sen drog större delen av gänget på "Jimmy eat world" och därefter på "portishead" och efter det blev det Arcade fire för gänget. 

Det är konstigt få tyskar pratar engelska men sen är det många som pratar svenska istället. Konstigare. Dessutom verkar tyskarna älska Sverige.
Tydligen beror det inte på våra älgskyltar som jag alltid "trott". Nope, dom känner sig hemma i Sverige. Södermalm verkar slå högt men även skogen är pop.
Jag har passat på att predika om de småländska skogarnas Hultsfredsfestivalen, om älgskyltar och utrymme. 
Så nu hoppas jag att någon go glad tysk kommer på Hultan och lär mig tyska.

Jag har egentligen aldrig tänkt närmare på det tyska språket tidigare.
Men efter att ha bott i Helsingfors i 2½ år så börjar man ställa in öronen på svenska..
Här känns det som om tyskan påminner massor om svenskan. Jag tycker mig förstå exakt vad som sägs samtidigt som det känns lite som en blandning av finska och svenska. Är jag helt ute och cyklar nu?
Fööörmodligen som Oskar Pettersson skulle ha sagt 2007.

Man känner sig förövrigt lite lame när man sitter här i pressrummet med en liten gullig chockrosa digititalkamera omringad av enorma systemkameror med 5 olika enorma objektiv. Bara kamerornas väskor är större än den jag flyttade till Finland med...
(Jag vet i och för sig inte vem det säger mest om, kamerorna eller mig?)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar