tisdag 13 december 2011

När "konst" blir osmakligt

Jag såg en video i skolan igår från en form av konstevenemang.
Performancen går under namnet Likgala och går ut på att människor får krokar i ryggen (innanför huden) och hängs därefter upp i rep i taket. Vem som helst kan delta i "installationen" och kan maila producenten för att få dessa krokar instuckna i ryggen. Personligen blev jag arg när jag såg det här.
Osmakligt, obehagligt och jävligt onödigt.
Jag hade problem att endast se det på video och jag förstår inte hur människor kan gå med på det här.
Varför vill man frivilligt ha krokar i ryggen? Borde man inte bara söka sig till en psykolog istället?
Offentlig självdestruktivitet. Bör man verkligen uppmuntra det genom att kalla det konst?

1 kommentar:

  1. http://invaasio.nettisivu.org/files/2011/08/lucky-hell3-petri-anttila2.jpg
    Lucky Hell är en burleski artist som håller på med det, på bilden hänger hon i brunnsparken för att protestera mot pälsfarmning, väldigt coolt! det är ju en slags performance konst, http://www.iltalehti.fi/viihde/2011120814883588_vi.shtml här e mer bilder från likgalan! Alla är vi ju olika :) inte är dom mentalt sjuka...

    SvaraRadera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar