måndag 17 oktober 2011

Enkelbiljett?

Funderar på boken "Enkelbiljett?" som kom ut i butikerna förra veckan.
Boken handlar om svenskar som flyttat till Finland. Deras syn på flytten, landet, språket och Sverige. Vissa av dom har hittat hem andra känner vemod och förvirring.
Jag själv och min relation till Finland går alltid upp och ner. Ena studen är jag lyckligare än lyckligast här och nästa stund vill jag bara härifrån. Det jag saknar mest är familjen och vännerna. Tror inte att det är landet i sig jag saknar. Eller okej ibland saknar jag att inte endast klassas som "svensk" utan bara vara en i bunten som kan landets inhemska språk. Här jag kan jag ibland känna att jag saknar möjligheter, samtidigt som jag har fullt med projekt och jobb här hela tiden.

Blir jag kvar här? Flyttar jag tillbaka till Sverige?

Time will tell



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar