tisdag 15 november 2011

Morfars Rolex

Min pappa kom hit på en försenad farsdag middag.
Det var skönt att ha honom här.
Skrattat åt morfars alla fasoner, ordval och fyndigheter.
Även om jag inte träffat morfar lika ofta efter min flytt till Finland känns det tomt.
Vetskapen om att han inte finns mer. Han och mormor har alltid haft en stor plats i mitt liv.
När jag var liten och pappa var på havet (5 veckor i taget) var jag hos mormor och morfar istället för fritids.
Morfar var expert på cyklar, bilar, gräsklippare, mopeder och allt annat händigt man kan fixa.
Jag hängde alltid runt i hans verkstad. Byggde trähästar, målade cyklar, lyssnade på dansband och hängde med morfar på skaffaskruvaräventyr.

I julas fyllde morfar 80 år. Han brukar alltid önska sig konstiga grejer i present. Ferarris och annat orealistiskt. När jag frågade honom om vad han ville ha i 80-års present svarade han snabbt.
"En rolex".
När jag två månader innan hans födelsedag var i Burma skaffade jag en "rolex"
Morfar blev överlycklig. Han struntade fullständigt att det var en "rolex" och inte en rolex.

Jag åker till Värnamo den åttonde december för begravningen.
Ser fram emot att krama om familjen ordentligt.









3 kommentarer:

  1. fint skrivet fina lina. tänker på dig och familjen. många kramar!

    SvaraRadera
  2. Nej, Ylva berättade idag vad som hänt! Det låetr som att din Morfar var en härlig person. Han ser helt otroligt sympatisk ut. Krafter, och ha en trevlig visit i Sverige om vi inte ses innan dess!

    SvaraRadera
  3. Herregud så trevligt är det ju inte med begravning, men säkert skönt att träffa familjen menade jag :) Puss!

    SvaraRadera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar