onsdag 14 november 2012

Je m´appelle Jane

Vi har ofta en förmåga att se oss själva med fel utgångspunkt. Exempelvis när jag började på min nuvarande arbetsplats tänkte jag och tänker fortfarande emellanåt att "Vad har jag att ge egentligen?". Jag är yngst, saknar "rätt" sorts utbildning, är varken finlandssvensk eller finsk. Behärskar vare sig finska eller har full koll på det finska/finlandssvenska kulturlivet. Istället för att klanka ner på mig själv så försöker jag numera vända på steken. Jag försöker tänka. "Vad bidrar jag med?" istället för "Vad bidrar jag inte med". Plötsligt blir alla dessa "negativa" så kallade egenskaper positiva. De gör mig, fördomsfri, formbar och nyfiken.  Vi är alla olika.

Det gör oss inte svagare utan starkare. Breddar oss. Oavsett arbetsplats så är det bra att se dig själv från ett positivt perspektiv. Likaså dina kollegor eller medstuderanden. Man lär sig av varandra, kompenserar varandras svagheter. Shit vad tråkigt det vore om vi alla hette Lina, var 23 och kom från Värnamo.
Är lite sugen på sånt här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar