onsdag 8 april 2015

Silja Line sureriet

Åkte med Niki tillbaka till Norge. Tog en Silja Line-resa endast för att flasha lite med guld club one-kortet, Nånej skämt å sido. Men den här gången var jag ganska irriterad. Brukar oftast tycka att det är helt okej att åka lite båt då och då och har alltid trivts bra på havet (uppvuxen med en sjökaptenspappa). Ingenting började riktigt bra. Det första jag och min familj brukar göra efter att ha kommit ombord är att gå till baren längst fram (den om man går igenom Atlantis och runt scenen) och där brukar vi sen sitta på ett glas prosecco och titta när båten går. Den här gången hade dock Silja en show som man 1. Måste köa för att boka in sig på, 2. Stänger hela främre delen av båten, 3. stänger min avgångsbar. 

Så efter att ha suckat och stönat lite (jag var hungrig) gick vi till "den nyrenoverade New York-loungen" som låg högst upp i båten. Dock öppnade inte den förens efter båten avgått så vi väntade en stund på en bänk och räknade minuter. Väl inne i denna nyrenoverade bar fick vi varsin drink och konstaterade att Silja Lines inredare borde få sparken. Svettigare inredning får man leta efter och New York-tema? VARFÖR?


Efter drinken tänkte vi äta men restaurangen var full så vi spenderade 45 minuter genom att spela bort 20 cent i en maskin som man omöjligt kan vinna på. Fick till slut vårt bord på restaurangen, såg på medan personalen helt missförstod vår beställning, dök upp med något annat men sen berättade för oss att det var lugnt att vi nu var jobbiga för servitören var ändå bra kompis med kocken så han skulle inte bli arg på oss? Sen fick vi vår mat som var väl helt okej och vi tog ett glas vin till det hela och servitören frågade om vi villa ha vatten till, svar ja. Vem vill inte ha vatten till vin? Så fick vi vanligt vatten serverat ur en glasflaska som sen när notan kom visade sig kosta hela 7€?

Sen blev jag sur så satan. Alltså kan gå med på att lite vanligt vatten kan kosta men 7€? Det är mer än en drink i baren? Har jag missat något? När jag frågade varför vattnet kostade 7€ så meddelade dom att det beror på att det är importerat från Italien och att vi kanske borde lära oss att läsa menyn. Good one. Gick därefter till infon och fick en drinkbiljett som kompensation, tror ändå inte dom fattade grejen. Det var mer själva principen och inte pengarna. Ville ju bara ha en mysig kväll.
 Jag i "New York"
 Sen undrar jag hur många som faktiskt shoppar i Siljas lyx-shopp?
Någon måste för övrigt rädda den här killen. Han är alldeles för bra för Silja Line. Ge honom ett skivkontrakt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar