tisdag 23 september 2014

Feministeriet

Det är kallt utomhus idag, men det vet ni förmodligen redan om. Jag räknar ändå med att ni är såpass etablerade att ni går ut utanför dörren emellanåt. Själv är jag på kontoret och här är det ovanligt tomt. Lyssnar på musik och sjunger högt så det är väl egentligen ganska tur för kollegornas öron att de inte är här.

Lyssnade även på Emma Watsons FN-tal från youtube. Den kvinnan är fantastisk. Inte nog med att hon är Hermione i samtliga HP-filmer utan hon kan även hålla fantastiska tal om feminism. Har ni inte hört det hela så gör er själva en tjänst och tryck här. Emma sätter verkligen ord på verkligheten och hur jag än vänder och vrider på det hela kan jag inte förstå att feminsm anses vara så kontroverisellt. För mig är det en självklarhet. Människor älskar att misstolka ordet och vänder det till någon form av aggressivt manshat. För mig är feminism jämlikhet. Lika lön för lika arbete. Rätten till att få vara den man vill, kvinna som man. Rätten till att som man få gråta. Rätten till att få bestämma över sin egen kropp. Vad är det som är så kontroversiellt med det? Jag vet inte. Inte Emma Watson heller. 
 Har såna här på mig idag. Har dumpat kostymlooken för länge sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar