fredag 19 september 2014

Hissfinneriet

Jag jobbar på sjätte våningen här på alexandersgatan vilket gör att jag åker hiss (lite lat måste man få vara). I mitt hus jobbar också människor från andra än mitt företag. Igår när jag kom till jobbet åkte jag hiss med en man som jag har åkt hiss med flera gånger tidigare. Han har alltid varit jättetrevlig och vi har alltid pratat engelska. Igår när jag var på väg hem gick jag in i hissen samtidigt som denna man. Jag säger något på svenska till min hund som var med mig på jobbet för dagen och då blir mannen som förbytt.

Han frågar mig inom en nanosekund hur länge jag har bott här. Precis som vanligt skäms jag när jag på engelska svarar sex år. Därefter frågar han mig om jag som svenskspråkig tycker att jag är för bra för att lära mig finska varefter jag svarar nej och tittar ner i golvet. Sen säger han att jag är nonchalant och "disrespectful" som inte har lärt mig. Varefter jag lite sårat säger att jag har studerat och jobbat på svenska och att alla mina vänner är svenskspråkiga. När vi går ut ur hissen tillsammans säger han lugnt. - I Finland pratar vi finska.

Sen går han. Kvar står jag och min finska hund från Vanda och tittar lite förbryllat efter honom. Kanske inte direkt "The highlight of the day" precis.

3 kommentarer:

  1. Fyfan alltså! Att folk faktiskt säger det där. Har själv också hört det ett antal gånger, men har ju kunna kontra på finska eftersom jag är helt tvåspråkig. Men satan, satan, satan. Blir SÅ arg!

    SvaraRadera
  2. Mina två reaktioner:
    1. Men det hade varit helt okej om du bott i Helsingfors i 6 år men varit nån annanstans ifrån då och talat ett annat språk än svenska som modersmål, eller? Typ tyska eller franska? Hur tänkte han där?
    2. För att finska är ju så väldigt enkelt att lära sig. Hah. Jag klarar mig på finska, men jag kan det inte bra, och jag är finländare och har bott i Finland hela mitt liv (förutom mina sammanlagt 14 månader på utbyte då).
    3. Varför har han överhuvudtaget pratat med dig? Finnar pratar ju inte i hissen (obs. ironi, om än bara lite)

    SvaraRadera
  3. Ja frågan är tydligen känslig för finnar. Givetvis är det väldigt oförskämt att bete sig som han gjorde, det finns massor av högutbildad utlänningar som bor i Finland utan att kunna finska eftersom det inte behövs. Det är ju en tillgång för Finland att människor kommer hit och bidrar till samhället.

    Dock har jag själv lärt mig finska från grunden efter några år i landet. Det har hjälpt mig betydligt både arbetsmässigt och socialt. Om man bort ser i från oförskämda människor så tror jag man själv för egen del har mycket att vinna socialt på att lära sig det befolkningsspråk. Det räcker med att lär sig ett grundläggande ordförråd och vissa special ord samt grundläggande fraser. Dessa kan man kan använda dagligen och slänga in i meningar på engelska eller svenska. Det skulle nog uppskattas mycket/Fredrik

    SvaraRadera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar