fredag 16 januari 2015

Mot Hangöriet

Ah, det är fredag. Älskar, älskar, älskar fredagar. Ska nu snabbt packa ihop mina saker och bli upplockad av Larissa för en helg i Hangö. Senast jag var i Hangö var det regatta. Den här helgen blir det mer av en mys och mathelg. Det ska bland annat bli fondue med all världens fabulösa tillbehör. Senast jag åt fondue hade jag pannlugg var sambo och trodde att Pirates of the Caribbean var jordens bästa film. Skämt å sido. Men det var ett tag sen i alla fall.

Har du inget att göra i helgen eller om du möjligtvis har tänkt dig en major filmhelg så kommer Linas fenomenala filmtips till dig här! Båda är lite lätt oscarsnominerade.

- The Judge (Gratis stream här)
Riktigt bra film som handlar om en advokat (har alltid svårt att stava till det ordet) som återvänder till sin pappa och hemstad efter att hans mamma har dött. Relationen mellan sonen och pappan påminner lite om Nord Koreas och Syd Koreas förhållande. Lika charmerande. Plötsligt blir pappan (som för övrigt är stadens domare) misstänk för mord. Möjligtvis lite sorglig. Kan hända att jag grät. En del. Men jag skrattade också.

- The Theory of Everything (Gratis stream här)
Såg den här igår och kan inte säga annat än att jag älskade den. Baserar sig på Stephen Hawkings liv. Ni vet snillet som kom på massa trevliga saker inom fysiken som jag inte helt förstår mig på och dessutom skrev en populär bok om tid. Handlar om Stephen och hans fru Janes liv från tiden då de träffades på Cambridge och Stephen fick ALS. Kan hända att jag grät här också. Ganska mycket faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar