torsdag 7 december 2017

Finland 100

Mitt nya hemland Finland fyllde 100 år igår något som självklart firades. Jag har bott i Finland i snart nio år, vilket är större delen av mitt vuxna liv. Här har jag vidareutbildat mig, skaffat vänner, blivit med fluffe, varit tillsammans med man, gjort slut, flyttat till etta, träffat Niki, flyttat ihop, jobbat, bytt jobb, bytt jobb igen, köpt lägenhet, haft roligt, haft tråkigt och levt. Jag är tacksam över att få ha Finland som hem. Jag är tacksam över mitt finska liv. Det är så himla fint. 

Tisdagen spontaninbjöd jag fyra favoritdamer på middag. Slängde ihop sådant jag hade i kylen. Tomatsoppa med mozzarella till förrätt. Rotgrukter i ugnen, halloumi, sallad och tzatsiki till huvudrätt och choko till efterrätt. Blev bra. Sabbe fick för sig att demonstrera finska julsånger vilket var något av det deppigaste jag hört på länge i sångväg. 


 Sabbe och hennes finska julsånger. 
 Emilia och Karoliina
 Sen blev det onsdag och jag lyckades släpa upp min sambo ur sängen för att gå på frukost. Niki hade firat Finland med sitt jobb på Tui kvällen innan så han var lite åt det slitnare hållet. 
 Men vi klarade oss till Skatudden
 Där Nikis mamma Gaby bor i en fantastiskt vacker lägenhet. Här även med Nikis syster Hanna och hennes man Andu. 
 Vi drack champagne och skålade för Finland. 
 Efteråt hälsade vi på Nikis pappa
 Tände ljus och sa hej. 
 På kvällen var vi på middag hos Niko med Nikis "boyz". Har inga bilder från det. Men efteråt gick vi som några tusen andra personer till Obban och kollade på fyrverkerier.
 Kort men intensivt skulle jag nog sammanfatta det här med
Grattis Finland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar