onsdag 7 december 2016

Körkorteriet

Jag tog nya körkortsbilder idag. Tänker absolut inte visa upp dem eftersom jag verkligen ser ut som professor Snape på dem. Inte så läckert. Page, sur och polotröja. Hur tänkte jag där? Kom nämligen framtill häromdagen att mitt körkort går ut i februari. 

Tydligen vill inte Sverige ge mig ett nytt eftersom jag är "utskriven" ur landet. Istället måste jag få ett finskt körkort och det nu på en gång. Hinner mitt svenska körkort gå ut innan måste jag göra om ALLT i Finland. Aldrig i livet. Här har man kört bil i tio år och tänker inte utsätta mig för samma processer som alla stackars finnar går igenom (tänker mest på andra skedet, en grej du måste göra två år efter att du fått ditt kort). Så nu har jag tagit nya hemska körkortsbilder och har tid hos en finsk myndighet imorgon. Finska myndigheter och jag har en historia av att missförstå varandra. Bland annat skrev dom ut mig ur landet av misstag en gång. Ingen visste var jag bodde. Utom jag själv då som inte hade flyttat någonstans. Tack för den. Så hoppas att mitt körkortssökande går bättre. Skulle inte orka med mer byråkratiskt krångel. 
En annan sak var att man inte får le på finska körkort. På mitt svenska ler jag så mycket att man inte ser mina ögon. (Hade klarat körkortet 10 min tidigare). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar