onsdag 22 oktober 2014

Tänkeriet

Ibland blir jag bara lite trött på att människor aldrig blir nöjda. "Bara jag får det här så blir allting skitbra". Personen får allt det där plus 35458 andra saker. Ändå är allting så sjukt jobbigt. Stånkande och stönande och de sämsta i-landsproblemen någonsin. Tror bara att alla måste stanna upp lite emellanåt. Se sig omkring och fundera över vad man har istället för att det man inte har. Tror man är mycket lyckligare så. I alla fall vet jag att jag är mycket lyckligare så. 

Istället för
- Så tråkigt på jobbet just nu. 
Var glad att du har ett jobb. 

- Vårt hem är så litet blablabla.
Vet du hur svårt det är att ens hitta ett hem i innerstan?

- Min pojkvän ger mig aldrig blommor?
So what, ger du honom blommor? 

- Jag har ingenting att sätta på mig?
Är du riktigt säker på det?

Med risk för att låta sponsrad av The Secret så kommer en lista på sådant som jag är tacksam över.
  • Har en fantastisk familj som älskar mig och som jag älskar.
  • En pojkvän som är mitt livs bästa fynd.
  • En någorlunda väluppfostrad men mycket fin hund.
  • Ett hem. Sjukt litet, men det är ändå ett hem.
  • Ett jobb med mycket frihet
  • Hel och trevlig kropp med tillhörande välfungerande hjärna
  • Fina vänner i flera länder
  • Att få vara frisk
  • Har fått och kommer även att få se världen
  • Har ett landehem som är tyst och vackert
  • Närheten till havet
  • Att få chansen att lära mig nya saker varje dag
    Nu menar jag inte att man inte har rätt att klaga. Jag klagar också. Menar bara att det är bra att tänka till lite ibland. En extra gång. Det skadar inte. Och är det så att du på riktigt är missnöjd med din situation. Gör någonting åt saken då. Byt jobb, flytta, gör slut, köp en ny tröja. 
Mitt glas är möjligtvis tomt. Enligt mig har det bara potential.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar