fredag 27 februari 2015

Cykleriet

Helsingfors måste vara Nordens mest cykel-ovänligaste stad. Undrar hur många gånger per dag jag nästan blir påkörd? Bara en tidsfråga innan jag ligger ben och armlös i en sjukhussäng där alla kommer att tycka att det var ens eget fel eftersom att cykla är ju helt tydligt något man får skylla sig själv om man gör.


Cykla i Helsingfors ser ut ungefär så här.

  • Cyklar du i trafiken (med bilarna) känner du dig ganska utsatt och bilisterna respekterar varken din farkost, avstånd eller att du förmodligen är nära döden när de ligger 0,5 meter ifrån dig och väljer att tuta.
  • Cyklar du på trottoaren skriker människor argt till dig och i värsta fall försöker putta dig eller ställa sig framför dig. Mycket aggressivt.
  • Hittar du en cykelbana är de ofta blockerade av parkerade paketbilar eller så har någon smart stadsplanerare valt att plantera träd mitt i gången (Bulevarden). Snyggt.


Vad jag vill ha av Helsingfors: 
  • Flytta ut trafiken. Varför är den här staden till för bilisterna och alla andra måste anpassa sig? Bort med trafiken från innerstan, bygg tunnlar, omvägar och vad som helst. Varför måste den lilla centrumkärnan tillhöra bilisterna?
  • Bygg gågator. Esplanaden, hela Alexandersgatan, och Mannerheimvägen mellan Kiasma och skillnaden.
  • Låt gågatorna få ha uteserveringar till senare än 22 och skapa en mer levande stadsbild
  • Bygg om vägar och fixa ordentliga cykelvägar där det ska löna sig att ta cykeln i innerstan.
  • Titta på Köpenhamn och Amsterdam och lär er. 

Tack för mig. Puss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar