fredag 22 januari 2016

Uberiet

Jag älskar uber. Tänkte bara att ni skulle vilja veta det. Nej men på riktigt uber är förmodligen det bästa som hänt mina resevanor. Chaufförerna är alltid trevliga och pratglada (om man vill) människor med intressanta och varierande bakgrunder. De kör en ordentligt vart man ska samtidigt som man kan hänga med på kartan i sin egen telefon var man är, hur långt det är kvar och hur mycket pengar man spenderat. Plus att jag dessutom har ett företagsuber så åker jag uber med jobbet byter jag bara konto och pengarna dras från jobbet och kvitton skickas direkt till ekonominissen. Smidigt.

Igår tog jag en taxi från vårt hem till Kaarle 12. Det är inte långt att gå dit men i -25 grader och partyoutfit är det inget man önskar sin värsta fiende. Hade jag tagit en taxi hade det :

1. Kostat när jag ringde
2. Kostat att bara hoppa in i taxin (startavgift 9€)
3. Kostat när jag åkt

(Hade jag förbokat hade det kostat ytterligare 9€)

Min Uber kom efter tre minuter:

Den kostade sammanlagt 4€.

På vägen hem tog jag en uber igen. När jag klev ut från baren följde en främmande man efter mig och försökteövertala mig att han skulle köra hem mig. Jag hade ingen aning om vem han var och sa såklart nej och blev lite rädd. Varefter han började tjata om att han kan köra mig gratis och jag fortsatte bara gå och sa nej jag har en uber. Han försökte ta tag i min arm och då fick min uberchaffis syn på mig och hoppade ur bilen och frågade om vi har ett problem varefter den läskiga mannen backade. Tack uber. Så skönt att ha en bilservice där man kan känna sig trygg och där chaffisarna hoppar ur bilen när man hamnat i en obehaglig situation. Det var väl det.

Vill ji btw ha 100kr i uber cash så använd koden: umahmpr8ue

Annars var det en superbra kväll. Träffade vänner från Facebook-gruppen Svenskar i Helsingfors som jag är admin för. Drack skumpa och dansade så som vi brukar göra. Ganska kul egentligen att om vi alla hade träffats i Sverige hade vi helt säkert aldrig umgåtts. Vi är så olika alla och det är just det som är så fantastisk.


2 kommentarer:

  1. Älskar också Uber! Har dock inte blivit lika van användare av det, ännu... ;) Tog det senast på nyårsafton där vid 06 på morgonen och var då väldigt tacksam att vi slapp betala för en taxi hela vägen hem.

    För övrigt ser jag fram emot NÄSTA träff med Helsingfors-svenskarna eftersom jag missade gårkvällen. Men vi hinner kanske styra upp en träff innan det? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo vi måste! Men vi måste verkligen ses innan vi ses med alla i gruppen. Herregud vad slöa vi är!

      Radera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar