fredag 5 februari 2016

Det är något som inte stämmeriet

Köpte Martina Haags senaste bok i Stockholm. Har dregglat över den ett tag nu och kände mig som ett barn på julafton när jag hoppade på Arlanda express (extremt bakis) med min nya bok. Började läsa den en stund innan jag skulle boarda mitt flyg och stängde den någon minut innan jag skulle landa. Det tog med andra ord knappt två timmar att läsa ut den. Från pärm till pärm. Det kändes som om jag inte fanns. Jag var Martina och jag gick igenom världen hemskaste skillsmässa. Det gjorde så ont att läsa, så sjukt ont. När jag var klar mådde jag så otroligt psykiskt illa. Känd mig så maktlös, frustrerad och framförallt ledsen. Så jäkla bra bok. 

För er som missat det (vet inte hur ni gjort det) så handlar den om Petra som varit gift med Anders i 15 år. De har det egentligen väldigt bra enligt Petra. Förutom att Anders är svår att prata med nu för tiden. Plötsligt är det något som inte stämmer. Varför står ljusstaken i deras sovrum på landet? Varför har man en ljusstake där inne? Det är något som inte stämmer. 
Anders den frustrerande fåordiga programledar-nissen däremot har gått och blivit kär i sin TV-kollega Klara. Så var det med det. En bok om att bli lämnad, att få sin familj uppbruten på grund av att den andra vill lämna. Om att människan man är ett team med ljuger en rakt upp i ansiktet och om hur man går vidare, eller gör man det?

Det är väl heller inte en nyhet egentligen att Petra är Martina Haag, att Anders är Erik Haag och att Klara är hans kollega från Historieätarna Lotta Lundgren. 

Men precis som hon själv skriver ""de där jävlarna säga att den blå pappaflodhästen är Anders och att barnflodhästarna är mina pojkar".



2 kommentarer:

  1. Åhhh... Jag läste just en simpel chicklit med samma grej - skilsmässor osv - och det gjorde så ont bara sådär! Kan tänka mig att den här är tungt, då den bygger på något verkligt också. Dock - whatup med omslagt? Jag blir ju avskräckt av dessa böcker som ser ut som kriminalromaner ;) Har en serie med andra böcker från Marina Haag och de är ju i en helt annan kategori.
    Skulle vilja läsa boken men frågan är om man orkar det? Lögner och otrohet, det får mig att må så fruktansvärt illa (så förstår helt vad du menar)...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår vad du menar, men när du läser boken så förstår du omslaget, det har liksom med innehållet att göra. Du kan få låna den av mig om du vill? Vad läste du för bok? tell me :)

      Radera

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar