söndag 5 januari 2014

Hockeyriet

Det är som ni säkert vet final i Juniorernas Hockey-VM ikväll. Som vanligt är det Finland och Sverige i final och det gör mig alltid lite kluven. Jag är fullt medveten innan matchen ens har börjat om att jag i slutändan kommer att få lite skit.

Vinner Sverige behandlas jag av mina svenska landsmän som om jag vore finne med meningar som "Haha, där tog vi er" och "Nu är det inte så kul att bo i Finland längre blablabla". Finnarna däremot låtsas bara som om ingenting hänt och kanske som högst muttrar lite. Vinner Finland blir det hela tvärtom. Finnarna använder exakt samma meningar förutom att dom byter ut den sista till "Nu är det inte så kul att vara svensk längre blablabla" och svenskarna muttrar lite.

Så hur det än blir så vinner inte jag. Jag förvandlas till ett mellanting. Till saken hör också det att jag tycker inte ens om hockey.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar