lördag 4 januari 2014

Saker jag kommer sakna och inte kommer att sakna

Snart slut på det här lilla Sverigebesöket. Alltid trevligt att hänga i sitt hemland och alltid trevligt att komma tillbaka till Finland också för den delen. Men här är..

Sådant som jag kommer sakna:
  • Familj och vänner och annat sådant där som är självklart
  • Att ett kilo kyckling kostar 24 kronor.
  • Att en Ben & Jerrys kostar 19 kronor.
  • Att en flaska Rawsons kostar 77 kronor.
  • Att man får avocado i "Gör din egen sallad" i matbutiken.
  • Svensk Kebab. Alltså, den är fantastisk.
  • Zoegas kaffe.
  • Huvudledsskyltar
  • Det här med att vara en majoritet. Språkmässigt sett.
Sådant jag inte kommer att sakna:
  • När alla swishar pengar till varandra och jag sitter där och tänker "whaaat?"
  • När underliga individer raggar på en med fraser som "Ska du inte ha dig en julaköss?" Och när man svarar "Tack men nejtack" säger "Du har ju ändå inget bättre för dig".
  • Det där med att ställen vill ha betalt för toabesök.
  • Det där med att folk tycker att jag pratar stockholmska bara för att jag kan uttala bokstaven R.
  • Människor som klagar över sin extremt höga hyra på hela 3100 kronor. 
  • Det här med att alla är så upprörda över att man renoverar en gummifabrik och förvandlar den till ett kulturhus.
  • Harrys. Stans enda nattklubb som glatt stänger två.
Kommer att sakna den här plutten bredvid mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar